SCCS – Rekordstort antal bilar

Annons

Motorevenemang runt om i världen öppnar ofta med en visuellt och ljudmässigt monumental
”Fly-by”. SCCS kickar traditionsenligt igång med en effektfull ljudkuliss ur högtalarna i form av Pink Floyd-trummisen Nick Masons kompetenta inspelning ”into the red” från racerbanan Donington. Där hans unika F1-bil, BRM V16 mk2 från 1953 stormar fram över asfalten med en underbar sång ur avgaspiporna.

Anekdoter och minnen
Efter att den svenska nationalsången klingat ut var ”showen” officiellt igång. Sent anlända ekipage fick mer eller mindre lirkas in på Classic Car-parkeringen vid Saltsjöbaden Centrum. Trots gråväder och enstaka skurar av duggregn så samlade den 24:e upplagan av SCCS ett rekordstort antal bilar. Dessutom med en härlig blandning av gamla bekanta ”petrolheads” och rejält många nya bilentusiaster, kanske årets ”americana special” hjälpte till. Gissa om det berättades anekdoter och minnen bland denna eklektiska samling bilar, formsköna Ferraris, amerikanska muskelbilar, allsköns härliga sportvagnar och 1930 och 40-tals förnämt eleganta Cadillac-ekipage, veritabla lyxkryssare på land. Stort intresse väckte en mycket unik ”vildkatt”: Jaguar XJ220 en supersportbil som byggdes i blott 275 exemplar mellan 1992–1994 i samarbete med Tom Walkinshaw Racing.

Picko Troberg Minnespris
Till vinnare av det tredje minnespriset utsågs Saltisbon Niklas Svensson med sin Chevrolet Camaro Type LT, 1973. Bilen har han ägt sedan 1997, och är i ett fint originalskick, utrustad med en V8:a på 175 hk. Picko Troberg gick ur tiden söndagen den 17 april 2016. Han var en vän, mentor och uppmuntrande ”gudfader” till SCCS som han regelbundet gästade. Årets pris blev även något av en hommage till hans framgångsrika tävlande med Camaro, vem minns inte ”Lipton-bilarna”.
Bland många fina garagejuveler så föll Classic Car-juryn för ytterligare två värdiga vinnare: Dennis Lindholm med sin rallypreparerade Volvo Amazon Sport från 1965, en svensk rally-klassiker med förare som Tom Trana, Carl-Magnus Skogh och Sylvia Österberg.
Det tredje priset gick till Jan Björklund och hans fint renoverade amerikaimport, en Austin Healey 3000 från 1960 som även kallades ”Big Healey”, modellen tävlade både i VM-rally och många fabrikssatsningar i 24-timmarsloppet på Le Mans.

Många bidrog till bilfesten
Efter att bilarna återvänt från kortegen till Hotellviken och ”depåstoppet” vid restaurang Sea Front hyllades vinnarna med varma applåder och smakfulla blommor från Saltsjöbadens Blomsteraffär, ICA Supermarket stod för magnumflaskor bubbel och läckra delikatesskassar. Förtäring till förarna fixade mysiga Café Sweet&Pure. Erik Almén Design och Inntech Official Signmaker stod för promotion.
SCCS arrangeras av Saltsjöbladet/Motorspalten och Saltsjöbaden Centrum. Väl mött till ännu ett motorhistoriskt event nästa år. Då firar vi 25-årsjubileum – den sista lördagen i augusti.
Liss Lars-Erik Larsson