Älfvåg – ”Löpet som säljer bra”

 

Sommar, sol och snart Midsommar. Det är klart att dessa rader borde handla om midsommar vilket redaktören påtalade för mig på veckans redaktionsmöte.

Men till saken hör att jag redan i fjol vid denna tidpunkt skrev om denna högtid som förr alltid firades stort på Saltsjöbadens Idrottsplats (IP)så det skulle endast bli en upprepning av förra årets midsommarkrönika. Jag tar i stället fram en gammal löpsedel från 2001 och konstaterar att den är lite kul att skrocka över.

Först vill jag citera National Encyklopedin; Löpsedel är en tidningsaffisch med vilken en tidning lockar lösnummerköpare med korthuggna, gärna dramatiskt formulerade smakprov ur tidningen, slut citat. Då vet vi att en löpsedel skall innehålla något dramatiskt. Och man då tar en titt på tidningen Expressens löpsedel från 18:e Mars 2001 så kan man givetvis ställa sig frågan om huspriser i Saltsjöbaden är speciellt dramatisk?

Jag minns att jag på kvällen 18:e Mars ringde upp journalisten Sten Berglind, mångårig krönikör på Expressen och frågade om de inte hade något intressantare att ha på ” löpet” än vem som sålt och för hur mycket villor. Stens svar blev:
– Du vet Mats, du som kommer därifrån kanske inte tycker det men för oss vanliga knegare är och har Saltsjöbaden alltid varit speciellt. – Du vet med alla kändisar, dyra hus, hotellet och salta bad – Så nog säljer ”Saltis” alltid extra lösnummer blev Stens svar.

Uppenbart hade det inte hänt något mer dramatiskt just den söndagen i världen den dagen så att kvällstidningsläsarna fick nöja sig med huspriser i ”Saltis” som största nyhet. Själv nöjde jag mig med att spara löpsedeln som suttit utanför bensinstationen vid Tippen – Om jag köpte lösnumret? Svar Nej.

Sju sorters blommor under huvudkudden på midsommarnatten så blir livet bra.

Glad Midsommar önskar jag min ständige följeslagare Olivettin ,,,,

Mats Älfvåg