Möten via Zoom knyter samman skolelever och äldre

 

– Det har varit så kul och spännande att höra vilka frågor som eleverna har ställt till våra medverkande seniorer. Ofta om vardagliga saker som lätt glöms bort, och om kändisar.

Det säger Simon Ryman, pedagogisk ledare och lärare på Da Vinciskolan i Saltsjöbaden där man har bjudit in äldre som bott i Saltsjöbaden i flera generationer, för att prata om hembygdens historia med eleverna i årskurs 3.
Hembygdshistoria står på schemat i år och barnen får arbeta med allt från levnadsvillkor till lokala miljöfrågor. Simon Rymans idé att efterlysa äldre saltsjöbadsbor som vill bidra med att berätta om sina erfarenheter av att bo och leva i Saltsjöbaden, berätta om samhällets utveckling och tillsammans med eleverna jämföra vardagen förr och nu, har slagit väldigt väl ut.

”Syftet är att knyta samman generationer och lära sig mer om Saltsjöbaden förr och nu”, säger läraren Simon Ryman, här med elever i trean.

Skolan har tagit hjälp av den nya tekniken med att träffas digitalt via Zoom och samtalen mellan elever och seniorer har förts med bildskärm.
Simon Ryman har känt att kontakten mellan elever och medverkande seniorer har varit väldigt lyckad och projektet på skolan fortsätter med träffar som får olika teman.
– Allt har fallit på plats jättebra och det har verkligen varit ett nytt sätt att arbeta på. Att bjuda in gäster som eleverna får träffa samtidigt som de inbjudna får lära sig om hur barnens tillvaro ser ut idag, har känts väldigt uppskattat. Mina elever har varit superexalterade och tyckt att det har varit ”häftigt” att få prata med äldre och lära sig om hur det var förr i det samhälle där de själva bor idag, säger Simon Ryman.
Inför mötena har barnen, som först har fått brevväxla med seniorerna, förberett frågor och han tycker att eleverna har lyckats få bra bredd på allt de undrat över.
– De har haft otroligt mycket spännande frågor och kanske lite oväntat ofta om vardagliga saker som lätt glöms bort. Hur frisyrerna såg ut förr, om man alltid hade efterrätt till maten, som någon hört av en morförälder, ifall någon har känt en ”saltiskändis” och om hus och byggnader som eleverna känner till eller fått lära sig om.

Eleverna har också fått följa upp träffarna genom olika arbeten. Att forska om betydelsefulla byggnader i Saltsjöbaden och frågesporter på fritids med anknytning till hembygdens historia och träffarna via Zoom är några exempel
– Inte minst vår egen skolbyggnad har en spännande historia att lyfta fram och att träffas så här över generationsgränserna ger många ringar på vattnet. Andra ämnesområden som vi kommer att jobba med och prata om framöver är yrken och arbetsplatser i Saltsjöbaden, säger Simon Ryman.Han tycker att projektet har fört något riktigt bra med sig – att hitta nya sätt att träffas, möten som kanske inte hade blivit av om han inte fått idén att efterlysa intresserade äldre saltsjöbadsbor på Facebook, som gav fin respons. Möten över generationerna som säkert har givit de äldre nya insikter och eleverna i årskurs tre viktiga lärdomar. För vem vill inte veta hur man kammade håret då, på den tiden, när de som är äldre nu, gick i tredje klass.

Marie-Louise Gravestam