Saltisbadet ska hämta tillbaka sand

 

Det rustas för full fullt på olika sätt för Saltisbadet på Restaurangholmen inför den kommande sommarsäsongen. Gudrun Söderberg, ledamot i styrelsen för Saltsjöbadens Friluftsbad som äger och förvaltar anläggningen, berättar om renoveringen.

– Förra sommaren målades stora delar av herrbadet och nu pågår ett omfattande arbete med att förstärka de genomrostade primärbalkar som bär upp hela stommen i herrbadet. Samtidigt kommer det att läggas nytt virke på herrbadets trägångar. Vi ska också ersätta ett stort antal hyttdörrar, som försvunnit för flera decennier sedan, samt slutföra målningsarbetet.

Tack vare att badet numera är byggnadsminnesförklarat har föreningen fått bidrag för renoveringen från länsstyrelsen.
– Det är naturligtvis väldigt positivt med byggnadsminnesförklaringen. Vi kan därmed få bidrag men det krävs att vi underhåller anläggningen enligt strikta antikvariska regler, säger Gudrun Söderberg.
2025 fyller Saltisbadet 100 år och det är något föreningen kommer att fira och uppmärksamma ordentligt, men planerna är inte klara än. Man spånar på lite olika idéer, kanske blir det något festligt samarbete tillsammans med andra aktörer i Saltsjöbaden.
Badet krögare Micke och Micke fortsätter att stå för restaurangen även i år. Samma krögare ska också ta över serveringen på golfklubben i Saltsjöbaden. Nytt är att krögarna också ska ha hand om den dagliga driften av Saltisbadet för att lätta lite på arbetsbördan för alla som jobbar ideellt i föreningen.
Så i sommar blir det restaurangens personal som bemannar entrén och utför det dagliga underhållet på badet men precis som tidigare är det Föreningen Saltsjöbadens Friluftsbad som äger och förvaltar badet.

Varje ny säsong brukar det fyllas på med ny sand på stranden på mellanbadet men enligt Gudrun Söderberg har man nya planer när det gäller sanden i år.
– Jätte mycket av den sand vi köper och lägger på badstranden driver iväg och försvinner under vintern till Herrbadet. Så i år ska vi flytta tillbaka så mycket det går av sanden till Mellanbadets strand istället för att låta sandpråmen komma med ny sand, säger hon.
Hon sköter marknadsföringen på sociala konton som Facebook och Instagram och i dagarna lägger hon sista handen vid en reklamtext med bild av badet för Visit Skärgårdens broschyrer och sidor på nätet. Att nya gäster hittar till det gamla anrika badet är viktigt, det behövs inkomster för att få ekonomin att gå ihop och hålla verksamheten igång.
– Vi har många badgäster som åker hit från olika håll och marknadsföringen är viktig. Vi hoppas på en säsong med mycket gäster i alla åldrar.
Marie-Louise Gravestam