Hektiska säsongsförberedelser
Linus Lundqvist ingår även i år i Svenska Bilsportförbundets officiella landslag i racing, i truppen finns även namn som: Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. I fjol slutade Saltisbekantingen Linus som femma i det tuffa europeiska formelbilsmästerskapet Euroformula Open. Säsongen 2018 körde han hem det anrika brittiska Formel 3-mästerskapet och blev därmed första svensken sedan Stefan ”Lill Lövis” Johansson genomförde den bragden 1980. Andra vinnare, Ayrton Senna, Mika Häkkinen, Jackie Stewart…!
Den här tiden på året är något av racingens ”silly season” , slutliga kontraktsskrivningar och tester pågår för fullt inför racestarten för de olika F 3-mästerskapen. Premiärracen brukar ske i slutet av mars och en bit in i april, ett hektiskt arbete pågår för att in i det sista försöka förhandla hem bästa möjliga styrning, inte minst hos gänget runt Linus Lundqvist Motorsport. I formelbilsracing på den här nivån har pengar huvudrollen som alla förstår, inte enbart förarkompetensen, om man säger så. För Linus del har siktet varit inställt på FIA Formula 3 Championship världens ledande F 3-serie, som körs som supportklass till Formel 1, men samtidigt synnerligen budgetkrävande. Efter förra årets säsongsavslutning deltog Linus i klassens testdagar i Valencia hos tyska teamet HWA Racelab och spanska Campos Racing och var teamsnabbast hos båda.
Inget helt klart inför 2020
Linus är en supertalang och har ett stabilt rykte om sig i den internationella F 3-communityn som oerhört fokuserad, mycket seriös med klara målbilder, jobbar stenhårt och gör få misstag. Vad som möjligen gör förarkarriär-ekvationen något svårare är att han saknar F 1-kopplingar, är en vanlig kille från en vanlig familj utan massor av pengar och som kommer från ett litet land i utkanten av Europa. Fakta som undertecknad, efter att under några år följt och lärt känna honom en smula, inte tror kommer hindra en långvarig internationell karriär i motorsportens toppskikt.
På telefon från Italien
Motorspalten når Linus i början av februari på väg hem från Italien efter att ha hjälpt ett F 3-team att testa och utveckla bilarna och agerat ”förarsparring”. – Bara bra att få lite banvarv i kroppen också, hålla rattrosten borta, skrattar Linus. Han berättar vidare att ännu är inget helt klart inför säsongen. – Ärligt talat så kommer det nog bli tufft att få ihop till FIA F 3-budgeten som det ser ut just nu. Vi sneglar även mot Japan alternativt USA: Japan Formula 3 championship (nytt namn 2020 Super Formula Light) eller amerikanska Indy Light, två intressanta alternativ och bra karriärvägar, menar Linus och berättar vidare att han under vintern (december) varit och testat i ett av de japanska toppteamen. Men vi får se vad det blir, avslutar Linus från Italien med ett energiskt flygplatsbrus i bakgrunden.
Japanska racingscenen
Det kan ju nämnas att den japanska racingscenen alltid levererat toppförare, av alla nationaliteter, till den globala racingen. Exempelvis Felix Rosenqvist som efter bra resultat i just Japan landade ett kontrakt i heta IndyCar-serien hos toppteamet Chip Ganassi Racing. Ytterligare exempel på förare som tagit ”japanvägen” genom åren: Bröderna Schumacher, Stoffel Vandoorne, Andre Lotterer, Pierre Gasly, Tom Kristensen, Rickard Rydell och Marcus Ericsson för att nämna några. Minst sagt spännande att se var Linus Lundqvist hamnar till slut.
Det är härligt med människor som har drivet att förverkliga drömmar, att sikta högt. Linus är en sån kille – det gör ju världen lite roligare!
Liss Lars-Erik Larsson