Färgsprakande pärlvägg med lärande och gemenskap

 

Blå havet kallas rummet där en pärlvägg växer fram på en vägg i Samskolan i Saltsjöbaden. Platta för platta, färg för färg och med massor av olika motiv.

– Det går åt 900 pärlor per platta, berättar Zion Duré som är en av de många plattmakarna i det fantasifulla skapandet på skolans fritidsverksamhet.
– Det roligaste är att hitta på och göra ett motiv, säger Astrid Hegerin som också går på fritids och tycker det är kul att få göra en pärlplatta till väggen.
Fritidspedagogen Hanna Billing kom på idén att skapa en vägg av pärlplattor och har ansvaret för aktiviteten med hjälp av Emma Bergström, också fritidspedagog på skolan.

Fritidspedagogerna Hanna Billing, t.v. och Emma Bergström t.h. med plattmakarna, Zion Duré och Astrid Hegerin, har koll på hur många plastpärlor som gått åt till väggen på fritids i Samskolan, 128 700 pärlor så här långt. ”Att pärla är så mycket mer än själva plocket. Som att välja och skapa ett mönster och att räkna ut hur många pärlor som behövs i varje färg”, säger Hanna Billgren. Både Zion och Astrid har skapat egna mönster som de gärna visar upp.

Allt som behövdes för att sätta igång med väggen fanns redan på skolan och under höstlovet började eleverna att ”pärla” de första plattorna.
– Äntligen fick vi användning för alla våra pärlor. Alla elever som vill i årskurs 2 och 3 har möjlighet att göra en egen platta till väggen. De väljer själva om de ska hitta på ett eget motiv eller få hjälp genom att titta i en pärm med olika mönster, säger Hanna Billing.
Fritidspedagogerna vill också lyfta fram att det finns en pedagogisk plan i botten. I arbetet med att tillverka en pärlplatta till väggen finns många positiva och lärande delar.

– Att pärla handlar om så mycket, matematik och finmotorik och kreativitet. När man bestämt sig för ett motiv, måste man tänka ut hur man ska göra det, hur mycket pärlor som går åt och vilket uttryck och vilka färger man vill ha på sin platta, och vad bilden symboliserar.
Under jullovet tog arbetet med pärlväggen riktig fart och nu jobbar elever med pärlplattor en till två gånger i veckan. Att vara delaktig skapar en viktig känsla av gemenskap.

Pärla för pärla, bild för bild och platta för platta har väggen växt sig större sedan arbetet startade under förra terminens höstlov.
– När den är helt klar ska plattorna få en ram och en skyddande ruta av plexiglas. Väggen kommer att vara kvar här där den byggts, berättar Hanna Billing.
För var skulle elevernas fantasi- och färgrika plattvägg skapad med noggrannhet, känsla och pärlor i alla färger passa bättre än i fritidslokalen Blå Havet.

Marie-Louise Gravestam