Båtlinje från Fisksätra till Nybroplan

 

Att kunna ersätta bil- och bussresor med en ny pendelbåtslinje, Nackalinjen, mellan Fisksätra och Nybroviken, är tänkt som en investering i människors vardag.
Det är ett sätt att öka livskvalitet och bidra till bättre miljö.

Margareta Storckenfeldt som bor i södra Lännersta är ansvarig för projektet Nackalinjen som drivs frivilligt av boende och företagare utmed båtlinjen.
– Jag är en ren entusiast och hörde av mig om att jag var intresserad av att hjälpa till. Nu jobbar jag ideellt med det här och intresset har varit fantastiskt stort, säger hon.
Meningen var från början att vänta till i vår med information om projektet men efter att något lagts ut på Facebook rullade allt igång tidigare än beräknat.
– Det bara haglade in mejl från intresserade och många, inte minst folk som bor utmed den planerade båtlinjen har hört av sig för att få veta mer eller hjälpa till.

Privat finansiering
Nackalinjen som startas upp med stöd av fastighetsbolagen Bonava och Stena fastigheter samt Boo Energi, Nacka kommun, Schneider & Co samt restaurangerna The Old House och Bruket finansieras helt privat. Förhoppningen är att så många ska resa med den nya pendelbåtslinjen att biljettintäkterna täcker kostnaden för att långsiktigt trafikera rutten. Biljetterna är inte subventionerade på något sätt men ambitionen är attNackalinjen ska bli etablerad och växa med fler och större fartyg och att SL-kortet framöver ska kunna anslutas.
Till största delen kommer båten att ha platser med abonnemang, passagerare får reservera plats en eller flera dagar per vecka, enkel resa kommer att kosta 100 kronor.
– Redan nu kan intresserade som vill pendla med båtlinjen höra av sig om vilka veckodagar man vill åka. Tidtabellen ska styras av efterfrågan, de dagar som det finns många som vill åka med båten kommer den att trafikera rutten.

Förslag på fler bryggor
Margareta Storckenfeldt är glad att få förslag på fler bryggor längre österut än Fisksätra, som kan bli aktuella att lägga till vid.
– Någon hörde av sig om en brygga i Skutviken i Saltsjöbaden, det lät väldigt intressant. Ett mål är att minska biltrafiken så vi planerar inte för några parkeringsplatser i samband med båtlinjen utan hoppas att många vill gå eller cykla till bryggan.
Att börja planera båtlinjen var en sak, att hitta en båt som man kunde använda var inte det lättaste.
– Men så fann vi M/S Sylvia, som är en fantastisk båt med en spännande historia som går tillbaka till andra världskriget. En båt som passar in i vår hållbarhetsprofil, den går till 100 procent på el och är 80 år gammal, vilket passar in i återvinningstanken och att göra en insats för klimatet.
– Det som driver mig i mitt engagemang är miljötanken, att göra det möjligt med ett hållbart resande. Att också kunna resa bekvämt, tyst och i en vacker omgivning känns ju också fantastiskt, säger Margareta Storkenfeldt.

Marie-Louise Gravestam