Webbkrönika – Vad gör Saltis attraktivt?

 

Vad gör ett ställe attraktivt? Vad gör Saltis attraktivt? Jag tror det handlar om att stå för någonting. Då blir det tydligt och attraktivt, inte för alla men för de som håller med och attraheras av just det ni/ du/vi står för.

Ett exempel; ta fenomenet med Juicebaren Joe & the juice som 2021 säljer socker med machokultur! De har hundratals i kö då de öppnar portarna till deras nattliga rekryteringsevent. Tittar vi rent objektivt på deras personalerbjudande så sticker de inte ut nämnvärt vad gäller arbetsmiljö, lönenivåer, ledarskap eller karriärvägar – saker vi vet är viktigt för trivsel och starkt så kallat ”Employer brand”. Men när det kommer till vad som är attraktivt så gäller väldigt sällan logik. Det handlar mestadels om känslor, frågar vi personalen på ”Joe” är det inte omöjligt att de älskar sitt jobb och sin arbetsgivare. Då har medarbetarna köpt in på företagets idé och det är något som bidrar till urstark lojalitet.

Saltis & Fiskis har rätt balla och unika brands och jag har bott i båda hålorna och känner att det finns något unikt, något att sticka ut med, och det bör vi odla och därmed inte bli som alla andra. En Saltisanda som vi står för och aktivt utvecklar.

Min mormor lärde mig att titta på den gulvita jämförprisskylten i mataffären så jag inte blev lurad av förpackning och varumärke utan fick mesta möjliga vara för pengarna. Lite så, om jag är elak, har svenskt företagande och miljonprogrambyggande agerat historiskt sett. Kollektivavtal, friskvårdspeng och 5 veckors semester alla samma, så välj den som ligger närmast…

Problemet är att om vi pratar om topptalanger som med sin attraktiva kompetens kan välja arbetsgivare, vill jag påstå att det är precis tvärtom. De går bara på förpackning och varumärke! Det är en del av deras personlighet att jobba på exempelvis ”Joe” eller toppkrogen ”Lilla Ego”. Arbetsgivare måste våga sticka ut hakan och erbjuda något unikt.

Det är en sund utveckling, transparens kring hur det verkligen är ökar, inte minst med sociala mediers hjälp. Snart finns det bara ett sätt att skydda sig i ”skitbranschen” och därmed få bort det ryktet – och det är att vara en riktigt bra arbetsgivare! Eller ort som bryr sig om sina invånare och gör unika grejer som att bygga ett skidspår, ha ett gym i kommunalhuset och Gudshus mitt i centrum. Då ska vi inte lägga ner våra varv, bygga höghus i centrum, eller riva våra stationshus eller ens asfaltera perrongerna (oj nu lät jag nästan bitter).

Så vi ses på en uteservering med sunda värderingar och arbetsglädje inom kort! För en sak är säker; Saltis är en del av min personlighet och jag älskar dess unicitet och power som finns i att sticka ut, här ute, i klubben vid havet.

Robert Dybeck