Viktigast att ha roligt
Saltsjöbadens IF Innebandyskola har blivit populär och många provar på att spela innebandy. Vi frågade Ola Jutner som är ledare hur verksamheten fungerar.
Vem är du och varför blev du ledare?
– Jag heter Ola Jutner och min son Max började på Innebandyskolan ungefär mitt under förra säsongen. I samband med uppstarten av denna säsong fick jag frågan om jag kunde tänka mig att ställa upp som lagledare givet att jag varit lite aktiv med att stötta som förälder redan förra säsongen. För mig kändes det som en kul utmaning att ta ett lite större ansvar och då jag redan spenderade tiden i hallen som förälder så blir arbetsinsatsen bara marginellt större då jag nu även skickar ut kallelser och följer upp på eventuella frågor från föräldrar och liknande.
Vad är viktigast på innebandyskolan?
– I grunden är det givetvis viktigast att barnen som deltar har roligt samtidigt som dom idrottar. Samtidigt finns det också en ambition och strävan mot att lära barnen att ta och följa instruktioner, vara goda lagkamrater och gradvis lära sig grunderna inom innebandy.
Vilka fler är tränare?
– För Innebandyskolan har vi två duktiga tränare i Bertil och William. Båda är aktiva spelare inom innebandysektionen. Det är även tacksamt att vi har en engagerad och hjälpsam grupp av föräldrar som är med och stöttar vid specifika övningar eller när deras barn efterfrågar det.
Hur brukar en timme se ut?
– En typisk träning för Innebandyskolan börjar med gemensam samling där vi kort går igenom vad vi ska göra under träningen. Då det varit en stabil ström av nya barn som börjar eller bara vill prova på så får alla vid samlingen också chans att presentera sig och höra namnen på övriga. Vi sätter sedan igång med gemensam uppvärming och därefter teknikövningar för pass, skott och driva bollen. Lite beroende på övning och hur många som är på plats jobbar vi under övningarna aktivt med att dela upp i mindre grupper så att barnen inte ska behöva stå och vänta för länge på sin tur (tålamod att stå still och vänta på sin tur är annars en av dom största utmaningarna för dom flesta barnen i denna ålder) och för att det ger bättre förutsättningar till att ge bra instruktioner och sedan följa upp och stötta individuellt efter behov.
Johan Eriksson