”Stanna vid bommarna – ett spårområde är alltid ett spårområde”
Sedan Saltsjöbanan stängdes vid årsskiftet har bilister kört på bommarna vid ett par tillfällen. Nu vill SL varna för att det är förenat med livsfara att inte stanna för rödljusen vid Saltsjöbanans järnvägsövergångar.
Varningen kommer från SL som sedan tågtrafiken stängdes av den 1 januari i år på grund av arbeten på Saltsjöbanan har fått indikationer på att bilister tar större risker och inte stannar för de röda stoppljusen vid bommarna.
– Vi har två exempel på att bommarna har blivit påkörda, det gäller bland annat plankorsningen just före Saltsjöbadens station, säger Natalie Nordenswan, kommunikatör på SL som framhåller att det är livsfarligt att inte stanna när de röda stoppljusen vid en järnvägsövergång har tänts för att bommarna ska gå ner.
– Ett spårområde är alltid ett spårområde. Det kommer att köras tåg på banan hela tiden, det handlar både om lokförare som testkör och arbetsfordon, säger Natalie Nordenswan.
Flera läsare har hört av sig till Saltsjöbladet och undrat varför det körs tåg på Saltsjöbanan till och från trots att banan är stängd för trafik till april 2024. Enligt boende nära spåret kan det vara så många som sex tomma ”spöktåg” om dagen som susar förbi.
Svaret från SL är att det körs tåg på banan av olika anledningar, även under tiden Saltsjöbanan är stängd för vanlig tågtrafik. Enligt Natalie Nordenswan måste till exempel lokförarna testköra tågen med jämna mellanrum för att inte förlora sin licens.
Det körs också arbetsfordon på spåren, säger hon och framhåller att det är absolut förbjudet att röra sig på spårområdet, förutom vid övergångarna, i tron att det inte går några tåg på banan.
– Det är förenat med livsfara att inte stanna för de röda stoppsignalerna vid en järnvägsövergång. Det pågår en mängd arbeten längs sträckan, bland annat för att det ska gå att köra tätare trafik när Saltsjöbanan öppnar för persontrafik igen den sista mars 2024.
Marie-Louise Gravestam