Oceanbird ska lasta 6000 bilar

Bildtext stora bilden: Filip Palm, Daniel Workinn, Suzanne Hertzog, Corentin Paret och Antonia Hillenbrand är studenter på KTH. Tvåa från vänster, Ulysse Dhomé är doktorand på samma institution.

 

KTH-studenter engagerade i ett forskningssamarbete provseglar en modell av framtidens segelfartyg i Baggensfjärden. Meningen är att skeppet Oceanbird när det är seglingsklart ska få en längd av 200 meter. Prototypen som sjösattes i Saltsjöbaden är mer hanterbara sju meter lång.

Fyra segel som vart och ett är 100 meter högt och fångar upp vinden ska driva fraktbåten Oceanbird framåt med vindkraft istället för med förbränningsmotorer. En resa över Atlanten ska ta tolv dagar istället för de åtta dagar det tar för en motordriven fraktbåt idag. Målet är att kapa utsläppen med 90 procent.
För att fartyget ska kunna passera under broar ska masterna vara fällbara till hälften av höjden och för manövrering av båten i trånga hamnar ska det finnas hjälpmotorer att använda.

Oceanbird har skapats i ett forskningssamarbete mellan KTH, rederiet Wallenius och marinteknikföretaget SSPA och den version i skala 1:30 som började byggas våren 2020 har tidigare provseglats i Stockholms skärgård. En båt i full skala bjuder på en del förändringar gentemot modellbåten som är sju meter lång att jämföra med den längd på 200 meter som det är tänkt att Oceanbird ska ha när fartyget börjar trafikera haven.

För att se hur båten ska kunna skalas upp till full storlek och samtidigt fungera som det är tänkt görs nya provseglingar och i mitten av april var det dags för den prototyp av Oceanbird som byggts i skala 1:30 att sjösättas i Saltsjöbaden där KSSS upplåtit plats för studenter på KTH som är engagerade i projektet att hålla till.

Det blåste kallt men gick ingen större sjö på Baggensfjärden och sjösättningen via en ramp gick utan större missöden – om man inte räknar med det ofrivilliga dopp som en av de medverkande fick i sjön när han gled ner i vattnet stående på den, som det strax skulle visa sig, såphala rampen.

Fort gick det och snabbt djupt blev det och väldigt blöt blev han. Som tur var fanns det kläder att byta om till efter ”provseglingen” ner i Baggens kalla vatten.

Modellen av Oceanbird flöt som den skulle utan synliga problem och kunde lägga till vid en brygga intill. Senare under dagen skulle gänget med KTH-studenter låta den självkörande båten provsegla på Baggensfjärden. Med följebåt och möjlighet att styra båten med radiosignaler.
Förhoppningen när det gäller Oceanbird är att ett fullskaligt fartyg ska gå i trafik om fyra till fem år och bana väg för fler vindmastförsedda fartyg som kan användas både för frakt och som kryssningsfartyg.
I forskningssamarbetet om det här nya vinddrivna fartyget är tanken att båten ska frakta last som går att rulla av och på: bilar, maskiner och tågvagnar. Enligt forskarna som jobbar med projektet tänker man sig att runt 6000 fordon ska kunna fraktas ombord per båtresa.

Marie-Louise Gravestam