Istället för stenkross planeras en marina i Gungviken
Nacka kommun är positiva till marina och andra verksamheter i projektområdet Gungviken_ Östervik och har sagt ja till ett inriktningsbeslut för stadsbyggnadsprojektsområdet Gungviken – Östervik mellan Fisksätra och Saltsjö-Duvnäs.
Projektområdet har i kommunens översiktsplan pekats ut som lämpligt för verksamheter. I beslutet som tagits i kommunstyrelsens stadsutvecklingsutskott ingår en startpromemoria, en principöverenskommelse och begäran om budget för del av detaljplaneprocessen.
Gungviken– Östervik är ett privatmarksprojekt till största delen beläget inom naturmark mellan Saltsjöbadsleden och Duvnäsviken, väster om Fisksätra.Projektområdet omfattar cirka 10 hektar mark som ägs av Erstavik, Herman Petersen Fideikomiss AB, samt en mindre del kommunägd mark.
Syftet med projektet är till största delen att göra det möjligt för en marina och andra typer av verksamheter med begränsad omgivningspåverkan att etablera sig i området. Att se över och förbättra tillgängligheten för naturområdet Erstavik ingår i projektets syfte, enligt kommunen.
För att projektidén med marin verksamhet ska kunna genomföras måste dock en transportväg för båtar till en båtupptagningsplats skapas. Det skulle kräva en ny bro över Saltsjöbanan.
– Det är ju sådant som får utredas i samband med detaljplanearbetet och planbesked, säger Peter Zethraeus (M), kommunalråd och ordförande i natur- och trafiknämnden i Nacka.
Markägaren Erstavik har länge arbetat för att få tillstånd för en stenkross på det aktuella området, något som boende, inte minst i Saltsjö-Duvnäs varit negativa till på grund av oro för buller och föroreningar.
Kan man säga att faran är över nu för en stenkross i Gungviken?
– Precis som med stenkrossen är det markägaren Erstavik som har tagit initiativet till det nya projektet och den här typen av projekt, till skillnad mot en stenkross, tar lång tid att genomföra, med tillstånd och planer, säger Peter Zethraeus som framhåller att kommunen ser positivt på de nya planerna med marin verksamhet och andra verksamheter i Gungviken. Liknande diskussioner har funnits tidigare för platsen i fråga.
Nu ska en förstudie tas fram där ekonomiska, tekniska och miljömässiga förutsättningar och risker som finns med att genomföra projektet ska utredas. Andra verksamheter än marina som kan vara aktuella för det aktuella området är fritids- och idrottsverksamhet. Beroende på resultatet av förstudien kan projektets inriktning komma att omprövas.
Det är exploatören som får stå för kostnaderna i samband med planarbetet samt utbyggnad av allmänna anläggningar inom stadsbyggnadsprojektet.
Marie-Louise Gravestam