Gunne Back till minne – Saltsjöbadens King of Speed

 

Med anledning av att Saltsjöbadsbon Gunne Back har gått bort publicera vi denna artikel från oktober 2009. Då under vår vinjett Motorspalten.

Med ett gediget bilintresse, företrädesvis vassa amerikanska bilar, i bagaget påbörjade Saltsjöbadens passionerade rödljus-figther Gunne Back i slutet av 60-talet sin fantastiska karriär inom dragracingen, sportens första svenska stjärna. Han vann det mesta han åkte, både i Sverige och England, med sin legendariska blågula Corvette döpt till “Frighten Chicken”.

Hårt arbete, teknisk begåvning, en jäkel på amerikanska V-8 motorer samt en gnutta tur gjorde honom till en av landets och Europas mest framgångsrika dragracing-förare under större delen av 70-talet och en bit in på 1980-talet bakom ratten på ett pärlband av välpreparerade bilar.
Han har också en mycket välförtjänt plats i den svenska dragracingens “Hall of fame”. Historierna är många när Motorspalten möter Gunne hemma i villan i Saltsjöbaden, just hemkommen från sitt kära Dalarna och närmare bestämt Leksand där han håller på att bygga ett utställningsgarage för sina unika samlarbilar.
– Allt startade väl ordentligt med legendariska First Go på Anderstorp 1968, Sveriges första dragracingtävling, berättar Gunne. Vi åkte ner mest på kul för att testa lite. Bilen var min vardagliga Chevrolet Corvette convertibel 1963 helt standard med 327 smallblock motor. Jag kom tvåa och åkte hem med blodad tand. Ännu en Corvette inköptes, en rejält krockskadad uppe ifrån Norrtälje.


Efter en rejäl arbetsinsats var Gunne ånyo redo för dragstrippen med nya Corvetten som döptes till “Frighten Chicken”. Nu är vi framme vid året 1970 och nu var även banan vid Mantorp färdig att tas i bruk. Framgångarna avlöste varandra och Gunne knep seger efter seger. 1971 togs Corvetten över till England och banan Santa Pod för första gången. En bana som besöktes flitigt flera år i rad.
– Om jag minns rätt så vann jag alla gånger utom en.

“More Frighten”
Efter den så framgångsrika Corvetten “Frighten Chicken”, racepreparerades en krockskadad Chevrolet Camaro 1970 som döptes till “More Frighten” och lackades precis som Corvetten i blått och gult. En bil som blev lika framgångsrik, seger efter seger plockades hem. Under plasthuven på Camaron hade Gunne laddat med en grymt effektiv 454 Bigblock. Som bäst gjorde den runt 10,5-tider på strippen och prisbucklorna började trängas i prishyllan hemma i Saltis. Men som man brukar säga, mycket vill ha mer så Gunne iordningställde till säsongen 1975 en synnerligen giftig Chevrolet Vega, krockskadad och importerad från USA. Vegan byggdes enligt amerikanskt Pro Stock-reglemente, med en 427 cui ZL-1 aluminiummotor. Ack så dyr!
Tiden med Vegan var långt ifrån problemfri. Efter en lång tid med allehanda problem och uteblivna resultat hittades felet, en felbyggd bränslepump. När det fixats blev bilen som förbytt, berättar Gunne. Men det skulle bara bli ytterligare en tävling, för på Mantorp slets bakaxeln loss och Vegan hamnade på taket och blev svårt skadad.
– Jag var aldrig riktigt nöjd med Vegan den var för liten och lätt med för kort hjulbas för den grymt kraftfulla big blockmotorn. Den var för svårkörd.
Efter äventyret med Vegan blev det ytterligare en Corvette Coupé innan Gunne Back 1984 beslutade sig för att sluta med dragracingen. Ett inte helt lätt avgörande.

Lars-Erik Larsson