Gångväg i Östervik binds ihop
Billigare med en enklare friluftsgångbro till Östervik för att binda ihop gångsträckan från Stall Compass.
En enklare träkonstruktion som kan skottas för hand är kommunens lösning för att banta kostnaden för en gångbana som ska binda ihop den nybyggda trottoaren på Saltsjöbadsvägen med Österviks station. Den planerade gångbanan med spång och en liten bro över vattendrag ska erbjuda en säkrare väg för ridskoleelever, skolklasser och andra fotgängare på väg till Erstaviksområdet.
När en trottoar byggdes förra året på södra sidan av Saltsjöbadsvägen, mellan Compass sportryttarklubbs ridskola och Österviks station tog arbetet stopp efter halva delen av sträckan. Projektet blev kostsammare än beräknat och sista sträckan fram till Österviks station byggdes inte. Den av såväl ridskoleungdomar, föräldrar och andra gångtrafikanter efterlängtade gångbanan upphör helt snöpligt där trottoaren enligt planerna skulle ha övergått i en träbro längs träsket.
Fotgängare tvingas fortfarande att gå längs kanten på den smalaste delen av vägen vilket innebär stora risker. Det gör att många elever som skulle kunna cykla eller åka kommunalt skjutsas i bil till ridskolan.
Nu har natur- och trafiknämnden i Nacka beslutat att bygga en enklare konstruktion i trä av typen friluftsgångbro, som kan handskottas på vintern. En anledning till att den först tänkta gångvägen blev dyrare än beräknat var att träkonstruktionen för att klara snöplogen på vintern måste byggas tillräckligt stark för att stå pall för tyngder på mellan två och fyra ton.
Kostnaden för den nu planerade och enklare träkonstruktionen handlar om en investering på 1,6 miljoner kronor och underhållet med handskottning vintertid kommer att gå på runt 20 000 per år.
185 meter lång är sträckan som ska få en gångbro med spång och liten bro över ett vatten och bron ska bli 150 centimeter bred. Sedan tidigare har hela sträckan från Compass ridskola till Österviks station fått belysning.
För att gångbron ska kunna byggas förutsätts en tidigare beviljad dispens för vattenverksamhet och att markägaren Erstavik ger sitt godkännande till projektet.
Marie-Louise Gravestam