Expressionism och popkultur
Verk av två konstnärer som går sin egen väg för att ge ”uttryck för sina egna känslor och föreställningsvärld”, samsas i ateljén under säsongens sista utställning på Olle Nymans i Saltsjö-Duvnäs.
Siri Derkert hör till det svenska 1900-talets förgrundsgestalter inom konsten och Fredrik Nielsen med glas som huvudmaterial betraktar sin teknik och sitt materialval som sin konstnärliga ram.
Siri Derkert (1888–1973) är en konstnär med stark personlig och expressionistisk stil. Med utställningen ”På väg” i april 1960 blev hon den första kvinnan med separatutställning på Moderna Museet i Stockholm. Hennes konstnärliga uttryck rör sig fritt i olika skalor och material. På Östermalmstorgs tunnelbanestation finns Siri Derkerts Ristningar i naturbetong i ett 145 meter långt verk där det personliga sammanflätas med det politiska. Det räknas som ett av efterkrigstidens mest nyskapande verk i det offentliga rummet och har freds- och miljöfrågor, dans, musik och rytm som tema.
Fredrik Nielsen, född 1977, bor och arbetar i Stockholm. Han har ett helt eget sätt att närma sig material och traditioner. Påverkad av graffiti, musik och popkultur driver han den gängse uppfattningen om glas i nya riktningar. Kroppen är av centralt intresse för Fredrik Nielsens konstnärliga praktik. ”Jag vill att den fysiska ansträngningen ska vara så stor att jag skapar ett arbete som konkurrerar med min egen kropp. Allt som når denna tävlingsstadion blir viktigt, då har jag skapat en volym som söker gränserna för kropp och massa”, säger han.
Den nya utställningen i Duvnäs invigdes med vernissage den 21 augusti och pågår till den 26 september. Siri Derkerts barnbarn som har deltagit i förberedelser känner stor glädje över utställningen.
– Vi är väldigt glada att hennes konst ska visas på Olle Nymans.
Verksamheten på Kajsa och Olle Nymans ateljéer och konstnärshem i Saltsjö-Duvnäs drivs av Syskonen Kajsa och Olle Nymans kulturstiftelse med stöd av Nacka kommun.
Marie-Louise Gravestam