Älfvåg – Sport Vila Nöje från Götene

 

Bli inte oroliga över den konstiga rubriken. Jag skall reda ut begreppen. Vi börjar med lite svensk industrihistoria från västgötaorten Götene.

Det var där en viss möbelsnickare vid namn Karl Holmberg började tillverka sina möbler i det exotiska träslaget teak i slutet av 1920-talet. Det blev fåtöljer, bord, skåp och bord. När Karls söner Ragnar och Karl-Erik tog över företaget i mitten av femtiotalet gick man över till att mer och mer tillverka husgerådsartiklar. Med influenser från Danmark där man sedan tidigt 50-tal gjort mycket husgeråd och möbler i teak. Ni kommer väl ihåg när man hade salladsskålar, brickor, äggkoppar och bestickhandtag i mörk teak.

Succén var stor i lilla Götene, det fullständigt spottades ut små snygga teakföremål till alla hungriga trendmedvetna kunder. När företaget stod på sin höjdpunkt hade man drygt 100 anställda. Inget är som bekant för evigt, så med tiden när teakföremål minskat i popularitet i början av sjuttiotalet blev det slutet för bröderna. Företaget Holmbergs gick i konkurs 1972. Nu går vi vidare i rubrikens klurighet. Någon myntade för länge sedan uttrycket ”Allt går att sälja med mördande reklam”. En riktigt bra så kallad reklamslogan sätter sig på minnet och det är det som är vitsen. Om man då i slutet av femtiotalet skall hitta på en bra reklamslogan för att locka besökare till Saltsjöbaden, vad skall det då innehålla för budskap?? Här får ni svaret; Sport Vila och Nöje!!

Reklammakaren ville uppenbart påpeka att ett besök i Saltsjöbaden kan vara både roligt (Nöje), avkopplande (Vila) samt att det går utmärkt att röra på sig (Sport). Nu var väl frågan vart skulle man då placera reklamen? Det blev givetvis på teakföremål från Holmbergs i Götene. Eftersom både SAS, SJ och Operakällaren hade salt & peppar med reklam skulle väl inte hotellet i Saltsjöbaden vara sämre. Kan man tycka att ett salt & pepparkar kan vara vackert? Tveksamt, men om man gillar föremål i teak och dessutom sin hemort kan svaret bli – Ja. Så där blev rubriken förklarad. Salt & Peppar från Holmbergs med reklam för Saltsjöbaden på sidorna- Snyggt!

Om undertecknad stulit dessa ting på hotellet under någon måltid i restaurangen? Svaret är faktiskt – Nej!! Var tvungen att betala dyrt på en auktion för några år sedan, teak är nämligen poppis igen.
Skrivarvrån är tillfälligt flyttad till ett andra klassens hotellrum i Ruhrområdet, närmare bestämt Gelsenkirchen. Skall försöka få ihop ett reportage om det “Nya” gröna Ruhr. Allt kändes lugnt ända till redaktör Eriksson ringde tidigare i kväll och påminde med en tydlig stämma – Mats, det är dax, vi går i tryck nästa vecka!
Hoppas vara på hemväg inom kort. Vill inte missa våren i Saltis. Försöker hinna med en Bundesligamatch med hemmalaget Schalke 04 innan jag styr hemåt.
Hälsningar från Mats Älfvåg