Äfvåg – Belfast/Kiruna/Saltsjöbaden
Månadens rubrik kan låta lite udda, men snart kommer förklaringen. Kungliga Automobil Klubben, KAK hade ambitioner att bli en internationell arrangör av biltävlingar i början av 50-talet. Resultatet blev Svenska Rallyt till Midnattssolen.
Tävlingen gick av stapeln första gången sommaren 1950 och var en ren efterapning av det välkända Monte Carlo Rallyt. Start på olika platser i landet med en gemensam målgång. Var kan det då finnas en lämplig och vacker slutsträcka att gå i mål på?? I Monte Carlo var slutsträckan med broms och accelerationsprov längs Medelhavet- Svaret blev; längs vattnet framför hotellet i Saltsjöbaden, det var kanske det mest Monaco- liknande som KAK folket kunde komma på(utan casino). Tävlingen kördes 1950 – 64 och blev en populär tävling för både inhemska och utländska förare. Vad man kan förstå var det ett lyckat drag att ha en publiksträcka i Saltsjöbaden som avslutning. Hotellet och köpingen tackade och bockade- Allt som drog till sig besökare var välkommet – Och besökare kom det!
Efter 225 mils körning till Kiruna och tillbaka var det säkert skönt att avsluta i Saltis som förutom prisutdelning och rallybankett på hotellet erbjöd bad och rekreation. Förutom dåtidens svenska rallystjärnor såsom Eric Carlsson, CeGe Hammarlund och Joakim Bonnier var det många kända och okända utländska förare som deltog. Nu kommer svaret till rubriken: En av 1957 års deltagare var en brittisk förare från Belfast som då var nybörjare på området nämligen en viss Paddy Hopkirk. När han deltog i Midnattssolsrallyt 1957 var han i början av det som skulle bli en mycket lång och framgångsrik karriär i bilåkande. Med en motor svag Standard Eight kämpade han sig ända till Sverige och Saltsjöbaden för att deltaga i det som då blivit ett stort internationellt och välkänt rally. Efter att ha vänt till ljuset av midnattssol i Kiruna kom han till målet i Saltsjöbaden som 97e ekipage.
Det blev alltså ingen framskjuten placering för Paddy. Bättre gick det i Monte Carlo Rallyt 1964, då vann han i en Morris Mini Cooper. Jag hade förmånen att träffa en då pensionerad Paddy Hopkirk för ett tiotal år sedan på en bilmässa i Italien. Självklart ställde jag frågan om han kom ihåg målgången 1957 i Saltsjöbaden. Svaret blev; Hur skulle man kunna glömma alla blonda svenskor och smörgåsbord. Att orten där han gått i mål som 97e bil hette Saltsjöbaden hade han glömt, men artigt påstod han att han minns orten som både trevlig och vacker. Dessvärre hade jag inte den gamla pressbilden på startnummer 77 med mig den gången. Då hade den givetvis varit signerad. Tävlingen körs fortfarande men numera som International Swedish Rally och körs vintertid med start och mål i Värmland. Skulle Stora Torget i Karlstad vara bättre än Saltsjöbaden? Håll till godo med den 65-åriga pressbilden på Paddy Hopkirk när han går i mål i Saltsjöbaden sommaren 1957.
Till nästa månad har jag plockat fram ett lösnummer av Saltsjöbladets föregångare, nämligen tidningen SALTSJÖBADEN: Är ni nyfikna på vad senaste nytt var i Januari 1923? Missa då inte min nästa nostalgikrönika.
Till dess önskar jag en fortsatt bra vår.
Mats Älfvåg