Döttrarnas hyllning till sin mamma

 

Det finns många mammor och det finns många döttrar. I ”Vår mamma Lill-Babs” berättar hennes tre döttrar om uppväxten och livet med en mamma som var en hängiven artist med många resor och sena kvällsarrangemang och ändå alltid, om så ibland bara i det lilla, eller på avstånd, alltid var mamma fullt ut.

Med viktig hjälp av barnflickor, familj och släkt, och får man ändå förmoda, de tre barnens olika pappor. Men papporna och mammans olika fästmän under åren är helt naturligt lite av skuggfigurer i denna berättelse som har fullt fokus på döttrarna Monica Svenssons, Malin Berghagens och Kristin Kaspersens relation till sin mamma.

Det är om mamma Barbro ”Lill-Babs” Svensson (1938–2018) döttrarna skriver, och om uppväxten med det superproffs till artist som hon kom att bli, eller blev tvungen att bli, för att klara skivan.


Just när karriären börjar ta fart blir hon med barn, 16 år gammal och får dottern Monica. Och det är äldsta dottern som får skriva första kapitlet i boken under rubriken ”Första åren med mamma”. Därefter avlöser systrarna varandra, alla tre bidrar med varsin text under de kapitelrubriker som följer. Rubriker som ”Flyttfåglar”, ”På scen”, ”Alltid på väg” och ”Framgångens baksida”. ”Humorn och närvaron”, ”Familjen och vännerna” och ”The show must go on” är andra avsnitt där varje dotter berättar minnen och ger sin syn på Lill-Babs som mamma, medmänniska och artist och låter läsaren komma bakom kulisserna och titta in i både turnébussen och i hemmiljön som kunde se olika ut vid olika tillfällen. Under en tid var Lill-Babs saltsjöbadsbo i en villa vid Hotellviken, ett hus hon enligt döttrarna ångrar att hon sålde.

Boken bjuder på många bilder, både väldigt privata och andra från affischer och tidningsreportage. Att mamman utan problem poserade framför kameran såväl spontant som yrkesmässigt var en naturlig del av döttrarnas uppväxt, och ibland fick de vara med på någon bild, även om det var Lill-Babs som alltid fanns i mitten av strålkastarljuset.

Boken avslutas med en ”minnestidning” om ”En tuff brud i lyxförpackning”, där ”hela Sveriges älskling” Lill-Babs kan ses i en bildkavalkad i de flesta sammanhang. Som nybliven mamma, som brud, på scenen med många andra stjärnor, som filmstjärnebild att samla på, som löpsedel och i en rad olika sammanhang med bokens författare/döttrarna och en stor familj- och vänkrets.

Marie-Louise Gravestam