Historia om Tippens tillkomst tillgänglig på lokal webbsida
Det finns ett sug efter lokal historia och Sten Brattberg som driver sajten saltisbilder.se har nu fått möjligheten att berätta historien om hur affärs-
centrumet Tippen växte fram i slutet av 1960-talet. Allt tillgängligt för allmänhet utan låsta betalväggar
Sten Brattberg driver webbsajten saltisbilder.se och sedan en tid tillbaka ligger historien om Tippen upplagd tillsammans med ett drygt 50-tal bilder från tiden när centrumet byggdes. Dessutom finns bilder från aktiviteter på centrumet som till exempel konserter, uppträdanden, boksigneringar och den roliga cirkusen som kom på besök en gång om året.
– Jag känner Gun-Britt Jansson vars pappa Gunnar Jansson var en av de som var med och såg till att det blev ett centrum i Saltsjöbaden. Hon frågade mig vad hon skulle göra med alla bilder hennes fotointresserade pappa lämnat efter sig och jag var inte sen att bestämma mig för att hjälpa till att ge dem nytt liv på webben, säger Sten Brattberg.
Det har varit ett gediget arbete att fräscha upp och ge liv åt både bilder och skyltar som har många år på nacken. Centrumet Tippen invigdes 1969 och många av bilderna är från tiden innan dess. Sten Brattberg berättar att han till och med varit ute med en del stora skyltar på parkeringen vid Erstavik för att kunna fota av dem med ett korrekt ljus då de inte fick plats i hans scanner i hemmet.
– Ja, det var ett par intresserade förbipasserande som undrade vad i hela friden jag höll på med men vill man ha bra material på sin webb får man ta i lite extra ibland, berättar han.
Även texten som berättar om hur Tippen blev till är lite uppfräschad och håller ihop fint med bildmaterialet. Allt som allt är det trevlig läsning och många bilder som man gärna vill stanna till lite extra att titta på.
– Det har redan varit ett stort intresse på webben med över tusen besök på sidan för just Tippen. Jag tycker det är lite spännande att läsa att redan på den tiden så övergav man tanken om ett så kallat utomhuscentrum med gågata då företagarna förstod att det skulle blåsa kallt och inte vara gästvänligt. Nästan femtio år senare lanserades den idén igen men slogs snabbt tillbaka, så de var ganska kluriga de nio som drev igenom byggandet av vårt lokala affärscentrum, säger Sten Brattberg.
Johan Eriksson