Webbkrönika – Låt Saltis bli Sveriges bästa förebild

 

Vad är egentligen Saltsjöbadens unika värde? Det skiljer sig nog beroende på vem man frågar, men många skulle nog hävda våra rika naturresurser.

Varför funderar jag nu på det? Jo, för en tid sedan utlyste Språkrådet en tävling för alternativa kommunslogans. Bland de nominerade förslagen finns putslustiga ”Gruvliga ljuvliga Falun” och ”Hamna i Söderhamn” För att inte glömma några gamla klassiker från förr: ”Jag är tokig i Säter”, ”Alltid något, sa han som fick se Åmål” och ”When i Europe – don´t miss Skurup”!

Så, vad skulle vi kunna ha för Saltsjöbaden? Faktum är att vi, mig veterligen, saknar en alldeles egen slogan. Istället får vi underkasta oss Nacka Kommuns som visserligen har ett bra och viktigt budskap, men känns lite vagt: ”Nacka – öppenhet och mångfald.”

Här kommer därför några förslag, baserade på vår priviligierade möjlighet att både segla och åka skidor i samma område: ”Saltis – här går det utför” alternativt ”Saltis – när du är ute och seglar”.  Eller vad sägs om ”Saltis – ”Du får inte en bättre feta i hela Europa.” Sistnämnda stulet från ett avsnitt av TV4:s ”Solsidan” när Ove och Nettan är på parmiddag hos Alex och Anna, varpå Ove i en lång monolog hyllar Samos feta – gjord på mjölk från dvärgfår!

Vad är då Saltsjöbadens unika värde? Jag skulle säga vår kultur och miljö, i kombination. Få orter kan väl bjuda på så mycket av extra allt som här: hav, berg, skog. Segling, skidåkning, vandringsleder, tjugo minuter från Stockholm. Därtill finns här ett stycke unik arkitekturhistoria att vårda och värna, och som är skyddad av riksintresse.

Det går nästan inte en dag utan att jag också känner mig priviligierad. Den känslan har förstärkts under pandemin, när vi alla har ”tvingats” vara hemma för att bidra till en stoppad smittspridning i landet, och för att inte belasta sjukvården på andra orter.

I år är det exakt tjugo år sedan vi flyttade hit. Det känns ofattbart. Så länge har jag aldrig bott på samma plats.

Samtidigt har jag sett en långsam förändring när det gäller ambitionen att värna just natur och kultur: mer skräp i skogen, en tendens att bevilja fler bygglov som strider mot detaljplanen, mer trafik osv.

Därför vaknade jag i morse med en ny slogan i huvudet: ”Saltsjöbaden – Sveriges mest klimatsmarta kommun”! Tänk, vilken förebild Saltis skulle kunna bli för hela landet. Med otroliga naturresurser att värna, entreprenörsanda för att verka och förändra – och inte minst kapital – kan vi om några skapa förändring. På riktigt.

Själv startar jag inom kort instagramkontot ”365 dagar Saltsjöbaden”, där jag tänker dokumentera en och samma plats i området över en 5-årsperiod. Inget är mer synligt än det visuella. Tillsammans värnar vi våra barns framtid.

Ylva Lagercrantz Spindler