Säsongsavslutning med mersmak för Linus Lundqvist

Monza, en av världens snabbaste racerbanor var skådeplats för finalen i F 3-klassen Euroformula Open där Linus Lundqvist hade stora möjligheter att ta hem årets rookietitel. Linus gick in i racet på en fjärde plats i mästerskapet, med en teoretisk chans på en slutlig andraplats efter redan klara mästaren Marino Sato.

Euroformula Open innehåller 18 race fördelat på nio tävlingshelger. Linus Lundqvist har kört för brittiska teamet Double R Racing, tillsammans med Red Bull juniorföraren och australiensaren Jack Doohan, son till flerfaldige motorcykelvärldsmästaren Mick Doohan.
Monza en av världens mest anrika racingbanor, beläget strax norr om Milano. Banlayouten består av fyra långa rakor avdelade av tighta chikaner och den svepande snabba Parabolica-kurvan som avslutar varvet.
Nyckeln till framgång och bra varvtider är att rätt hantera slipstreamingeffekten, ha en aerodynamisk inställning som ger en snabb bil rakt fram och som dessutom är stabil på bromsarna in i chikanerna. En inte alldeles lätt ekvation att få till som alla förstår.

Första “Pole Position”
Linus inledde helgen med att visa upp en grymt inspirerad kvalkörning som osade av “true grit” och belönades med Pole Position i det första racet.
Dessvärre tappade han det gyllene läget på grund av kopplingsproblem och rasade därmed bakåt i fältet. Efter en stark upphämtning slutade han på en femte plats.
Söndagskvalet blev en missräkning efter att en fjärde tid strukits på grund av “track limits-överträdelse” och renderade en nedflyttning till fjortonde startruta på gridden. En bra tändvätska som resulterade i en imponerande uppkörning till en fjärde plats med hugg på mera.
En säsongsavslutning med mersmak – som resulterade i en slutlig femteplats i mästerskapet och en andraplats i rookiemästerskapet.
– Det har varit en tuff säsong, men det känns väldigt skönt att ha avslutat med vår fartmässigt bästa insats just här på Monza, summerar Linus. Jag hade hoppats på mer inför säsongen, det är inget att hymla med, men ibland får man acceptera att det helt enkelt inte blir som man vill. Men det har varit otroligt lärorikt att få bekanta sig med så många klassiska F 1-banor, nästan hela bankalendern har varit ny för mig. Jag vill också framhålla det intensiva jobb som Double R Racing lagt ned i försöken att närma sig starka Motopark- och Carlinteamen under året, påpekar Linus Lundqvist.
Nu väntar en intensiv höst när arbetet inför racingsäsongen 2020 tar vid, jaga sponsorer och resurser mm. Siktet är inställt på FIA Formula 3 Championship som körs som supportklass till Formel 1, och anses som en av de främst inkörsportarna till motorsportens absolut högsta division.

Testdagar i Valencia
Bara en vecka efter säsongsavslutningen på Monza så var det dags för viktiga FIA F 3Championship-test på Circuit Ricardo Tormo, Valencia. Linus körde för två olika team under testet.
Första testdagen genomfördes med det tyska teamet HWA Racelab där han avslutade dagen som den snabbaste av stallets tre förare. Under den andra dagen flyttade Linus in hos det spanska Campos Racing, som han tidigare samarbetat med och blev teamsnabbast även där!
Största skillnaden menar han var att FIA F-3:an har nästan dubbelt så mycket effekt som han är van vid dessutom har det framförallt varit två mycket produktiva dagar och oerhört lärorika dagar i Valencia.
Följ Linus väg mot F1: Facebbook LinusLundqvistRacing.
Liss Lars-Erik Larsson