Hennes hyllning till livet värmer väggar i kyrka

Annons

”Vår Livsväv. Från födelsen till döden” är en installation i Boo kyrka av textilkonstnärinnan Anna Maria Eiderbrant från Saltsjö-Duvnäs. Utställningen invigdes den 15 april och visas till den 5 maj.

I en tid då rädslan för coronaviruset hotar att förlama oss sveper hon in kyrkorummet med textilier som hon arbetat med under ett drygt decennium. Här visas tillit till det högsta goda, kärleken till Gud och till vår nästa. Så beskriver konstregissören Cilla Jahn Anna Maria Eiderbrants utställning i Boo kyrka.

”Ett glatt barn som älskar färg och upptåg lever inuti mig.” Så beskriver textilkonstnärinnan Anna Maria Eiderbrant sig själv – flickan som var sommardräng på bondgård, sydde sina egna kläder från tio års ålder, gick i skrädderilära och med examen från Handelshögskolan i Stockholm satsade på jobb i textil- och modebranschen. Efter designstudier i Rom följde jobb på modehuset Fendi, där hon bland annat var assistent till Karl Lagerfeld. Tillbaka i Sverige blev hon modeansvarig inköpschef för NK.

”Stig – från vaggan till graven”. En bårlöpare som summerar pappans livsresa, i hans älsklingsfärg blått.

Textilierna, formen och färgen fanns där hela tiden, i den internationella modevärlden, men hon beskriver hur hon blev en arbetsmyra utan tid och lust att skapa själv. Det var i en mörk livskris som livsgnistan vaknade och kreativiteten kom. Hon började skriva och måla och fortsatte med fri konstsömnad. Då kände hon att hon hade hittat hem.
– Jag fick syn på en stuvbit i ett vackert tyg i en affär, det var så jag började med lappteknik. Numera är jag alltid på jakt efter fina tyger, i finaste kvalitet. Jag färgar tyger också och finns det ingen nyans som jag behöver så blandar jag färgerna själv. Det är jättespännande, säger Anna Maria Eiderbrant.

Det var i samtal med Cilla Jahn och kyrkoherde Henrik Roos i Boo församling som idén växte fram att kyrkorummet i Boo kyrka skulle vara rätt plats för en utställning med hennes stora bonader.
– Jag föreslog att vi skulle vänta till ”efter corona” men fick veta att eftersom alla högmässor var inställda skulle kyrkan hållas mer öppen, med två personer närvarande. Människor kunde komma för att söka stillhet och tända ljus och mitt inslag i kyrkorummet skulle passa fint, säger Anna Maria Eiderbrant, som själv är troende kristen.

De stora väggbonader som nu pryder sidoskeppen och absiden i koret i Boo kyrka kan tolkas fritt av betraktaren. I utställningsfoldern finns en tolkning som härrör från Bibeln och Dantes Divina Commedia. Den vita färgen står för det vackra och längtan efter ljuset, i det svarta finns död och tomhet.
Lila symboliserar andlig kraft, den mörkblå färgen universum och det stora okända. I det röda pulserar pånyttfödelse och druvklasar och guld berättar om lycka och frid. På locket till kyrkans flygel spirar grönska och hopp i ett olivgrönt skyddande täcke av smala remsor i många nyanser av vår.
Text & foto: Marie-Louise Gravestam

Annons