Debutskiva om bohemliv i Klarakvarteren

 

Kalle Källman, Saltsjöbaden, spelar och sjunger på debutskivan ”Klarabohemerna”. Han hoppas att de gamla visorna ska få nya lyssnare och att musiken och texterna ska väcka intresse för Stockholm och den tidens konstnärskap.

I slutet av mars släpps skivan ”Klarabohemerna” via olika strömningstjänster. Musiken på skivan är delar ur Teaterfabrikens berättande musikföreställning “Nils Ferlin & Klarabohemerna” som skulle haft premiär i dagarna och spelats på olika platser framöver. Men föreställningen har som så mycket annat fått ställas in på grund av de smittskyddsrestriktioner som råder när det gäller publika evenemang.

Gruppen Teaterfabriken som består av musikern och saltsjöbadsbon Kalle Källman och skådespelaren Daniel Scherp har tidigare bland annat gjort “Kolarhistorier”, en föreställning som bygger på Dan Anderssons debutroman med samma namn.
I skivan “Klarabohemerna”, med releasedatum 25 mars, lyfter Kalle Källman fram de texter och visor som skapades på hak och ölschapp i det tidiga 1900-talets Stockholm av poeter och visdiktare som Nils Ferlin, Ruben Nilsson, Dan Andersson och Lillebror Söderlund med flera.

I och med rivningarna i slutet av 50-talet försvann de gamla Klarakvarteren med inrökta tidningsredaktioner och slitna kafémiljöer. Nils Ferlins stamställe Café Cosmopolite på Vasagatan var redan då borta sedan länge – men visorna, både hans och många andras från tiden, lever kvar.
– En av mina ambitioner med den här skivan är att göra den här musiken tillgänglig och mer lyssnarvänlig.

Genom att sjunga på sitt mer nutida sätt, jämfört med många tidigare inspelningar som kanske är 50 år gamla hoppas han att musiken och texterna ska få nya lyssnare.
– För mig är det spännande vilka som kommer att lyssna på skivan och hitta till den här musiken, säger Kalle Källman.
Han vill medverka till att förnya den här typen av musik och han hoppas att en “yngre publik än den som oftast kommer på våra föreställningar” ska hitta inspelningen och gilla vad de hör.
– Det är jättefina texter och jag vill att de ska vara lättare att ta till sig, än vad de är på många äldre inspelningar, och att de kommer att väcka intresse för Stockholm och den tidens konstnärskap, säger Kalle Källman som trivs extra bra med att sjunga och skapa musik när det finns en sammanhållande berättelse att inspireras av. Då får musiken en större betydelse och han har skrivit mycket musik för teater och dansföreställningar.

På nya skivan har han, i det han själv kallar “klarabohemisk anda” komponerat en melodi till Victor Arendorffs “Siesta i Haga”, tonsatt Dan Anderssons “Epilog” och skrivit musik för dragspel till Stig Dagermans “Det gamla hotellet i Klara”.

Efter utbildningen på musikhögskolan i Arvika var sång, musik och teater i olika sammanhang länge Kalle Källmans huvudsakliga sysselsättning. Numera kombinerar han det skapande musicerandet med ett jobb som konsult på Trygghetsrådet.

Marie-Louise Gravestam

FAKTA

Kalle Källman: Vissångare, kompositör och teaterman
Den 25 mars släpps hans debutskiva: ”Klarabohemerna”
Musiken på skivan: Är en del av musikteaterföreställningen Nils Ferlin & Klarabohemerna (premiären uppskjuten på grund av corona restriktioner)
Föreställningen handlar om: Det tidiga 1900-talets kända poeter och visdiktare som höll till i Klarakvarteren i Stockholm
Spelar: Gitarr och har en utbildning som scenisk slagverkare
Bor: I Neglinge
Familj: Sambo och tre barn
Gillar: Närheten till skog och mark
Jobbar som så många i dessa tider: Mest hemifrån